Spēles noteikumi

Piklbola (Pickleball) noteikumi:


Piklbola spēles noteikumu saīsinātā versija:

Pamatnoteikumi
  • Pickleball tiek spēlēts vai nu kā dubultspēle (divi spēlētāji katrā komandā) vai vienspēle;
  • Vienāda izmēra spēles laukums un noteikumi tiek izmantoti gan vienspēlēm, gan dubultspēlēm. Spēles laukuma ārējie izmēri ir līdzīgi badmintona dubultspēļu laukumam.

Servēšana
  • Piklbolā servē no apakšas, servētāja rokai jākustas augšup vērstā lokā. Raketes (aira/paddle) saskare ar bumbu nedrīkst būt augstāk par servētāja vidukli. 
  • Sitiena brīdī (kad rakete saskares ar bumbiņu) Raketes platākā daļa saskares vietā nedrīkst atrasties virs plaukstas locītavas augstākās daļas.
  • Ir atļauta arī serve ar bumbiņas atsitienu pret zemi “drop serve”, un šajā gadījumā neviens no iepriekš minētajiem elementiem nav piemērojams. "Drop servi" nedrīkst veikt pametot bumbiņu uz augšu vai triecot to ar spēku pret zemi!
  • Serves brīdī, servētāja pēdas nedrīkst pieskarties laukumam vai atrasties ārpus iedomātās sānu līnijas vai viduslīnijas pagarinājuma, un vismaz vienai pēdai jāatrodas aiz bāzes līnijas uz zemes (servēt var stāvot uz vienas vai abām kājām, vismaz vienai kājai jābūt pie zemes - nevis palecoties).
  • Serve tiek veikta pa diagonāli šķērslaukumā, un tai jānokrīt pretējā diagonālā laukuma robežās. 
  • Vienam servētājam ir atļauts tikai viens servēšanas mēģinājums. 
Serves secība
  • Abiem servējošās dubultspēļu komandas spēlētājiem ir iespēja servēt un gūt punktus, līdz tiek pieļauta kļūda* (izņemot katras jaunas spēles pirmo servi, kuru uzsāk nomināli otrais servētājs, lai izlīdzinātu servējošās komandas priekšrocības, ja tā uzsāktu spēli ar divām servēm).
  • Pēc katras komandas serves maiņas (Side-out), pirmā serve tiek izpildīta no labās/pāra skaitļa rezultāta (Even) laukuma puses. 
  • Ja tiek gūts punkts, servētājs maina puses un servētājs sāk nākamo servi no kreisās/nepāra (Odd) laukuma puses. 
  • Kad tiek gūti nākamie punkti, servētājs turpina mainīt serves puses turpu šurpu, līdz tiek pieļauta kļūda un pirmais servētājs zaudē servi. 
  • Kad pirmais servētājs zaudē servi, partneris servē no savas pareizās laukuma puses (izņemot spēles pašu pirmo servi*). 
  • Otrais servētājs turpina servi, līdz viņa komanda pieļauj kļūdu un zaudē servi pretinieku komandai. 
  • Kad serve tiek nodota pretiniekam (Side-out), pirmā serve ir no labā/pāra skaitļa rezultāta laukuma puses, un abiem šīs komandas spēlētājiem ir iespēja servēt un gūt punktus, līdz viņu komanda pieļauj divas kļūdas. 
  • Vienspēlēs servētājs sāk no labās/pāra skaitļa rezultāta laukuma puses, ja viņa rezultāts ir pāra, un no kreisās/nepāra laukuma puses, ja rezultāts ir nepāra. 
* Katras jaunas spēles sākumā tikai vienam servējošās komandas spēlētājam ir iespēja servēt pirms kļūdas, pēc kuras serve tiek nodota pirmās serves uzņemošajai komandai. 

Punktu (Spēles rezultāta) skaitīšana
  • Punktus gūst tikai tā komanda, kurai ir serves tiesības. 
  • Spēles parasti tiek spēlētas līdz 11 punktiem ar uzvaru ar 2 punktu starpību. Turnīra spēles var būt līdz 15 vai 21 ar uzvaru ar 2 punktu starpību. 
  • Ja servējošās komandas rezultāts ir pāra skaitlis (0, 2, 4, 6, 8, 10), spēlētājs, kurš bija pirmais servētājs spēlē šai komandai, servējot vai saņemot, atradīsies labajā/pāra skaitļa rezultāta laukuma pusē (Even); kad nepāra (1, 3, 5, 7, 9), šis spēlētājs servēšanas vai saņemšanas laikā atradīsies kreisajā/nepāra laukuma pusē. Dubultspēlēs pēc serves vai serves uzņemšanas spēlētāji var mainīt puses kurās spēlē, ko sauc par "stacking" stratēģiju. T.i. tikai serves un serves uzņemšanas brīdī pareizajam spēlētājam jāatrodas pareizajā laukuma pusē.
Divu bumbiņas atsitienu noteikums (Double bounce rule)
  • Kad bumba tiek servēta, serves saņēmēja komandai ir jāļauj tai atsisties pret zemi pirms tās atgriešanas, un pēc tam servējošai komandai ir jāļauj tai atsisties pret zemi otro reizi, tādējādi ir jāsagaida divi bumbas atsitieni pret zemi - pa vienam katrā laukuma pusē. 
  • Pēc tam, kad bumbiņa ir vienu reizi atsitusies pret zemi katras komandas laukumā, abas komandas var vai nu atsist bumbu no gaisa (trāpīt pa bumbu, pirms tā atlec), vai atspēlēt to no atlēciena (atsitiena pret zemi). 
  • Divu atsitienu noteikums novērš servējošās komandas spēles no gaisa  priekšrocības un pagarina izspēli (rally). 
Līniju noteikumi
  • Līnija ir laukums, ja bumbiņa pieskarās atsitiena brīdī sānu, vidus vai gala līnijai - tā skaitās, ka ir trāpījusi laukumā (in). Izņēmums ir spēles no gaisa aizlieguma zonas līnijai (Kitchen / Non Volley Zone (NVZ) / Ne-volej zona). 
  • Serve, kas saskaras ar ne-volej zonas līniju, ir īsa (short) un tā ir kļūda (fault). 
Ne-volej zona 
  • Zona, kas nav paredzēta spēlei no gaisa, ir 7 pēdu laukums pie tīkla abās laukuma pusēs. Stāvot ne-volej zonā nedrīkst spēlēt no gaisa.
  • Šis noteikums neļauj spēlētājiem izpildīt sitienus no gaisa ne-volej zonā. 
  • Tā ir kļūda, ja, raidot bumbu no gaisa, spēlētājs uzkāpj uz ne-vollej laukuma, ieskaitot līniju, un/vai ja spēlētāja inerce liek viņam vai jebkam, ko viņš valkā vai nēsā, pieskarties ne-volej zonai, tostarp tās līnijai. 
  • Tā ir kļūda, ja spēlētājs pēc sitiena no gaisa ar inerci iekāpj vai pieskaras  ne-volej zonai vai tās līnijai, pat tad, ja bumba vairs nav spēlē. 
  • Spēlētājs drīkst likumīgi atrasties ne-volej zonā, kas nav paredzēta spēlei no gaisa, jebkurā laikā. 
  • Ne-volej zonu, kas nav paredzēta spēlei no gaisa, parasti sauc arī par "virtuvi" (Kitchen). 
Kļūdas (Faults)
  • Kļūda ir jebkura darbība, kas pārtrauc spēli noteikumu pārkāpuma dēļ. 
  • Serves uzņemošās komandas kļūda dod punktu servējošai komandai. 
  • Servējošās komandas kļūda izraisa servētāja serves zaudēšanu vai serves laukuma puses maiņu (Side-out). 
Pirmās serves noteikšana
  • Jebkuru godīgu metodi var izmantot, lai noteiktu, kuram spēlētājam vai komandai ir pirmā puse, serve vai serves uzņemšana. (Piemērs: monētas mešana).
Skat. zemāk pilnos noteikumus angļu valodā un piklbola laukuma izmērus:
Search